Förlåt för vadå?

Terje,

Du ber om förlåtelse. Förlåt, förlåt, förlåt skriver du. Men vad är det egentligen vi ska förlåta?

Tro mig, det ligger mig nära att förlåta dig, för jag vill inget hellre än att få gå dina inspirerande och lärorika kurser i framtiden. MEN, jag har så många frågor som jag vill ha svar på innan jag ger dig min förlåtelse.

  1. Varför?
  2. Hur många bilder? Var det bara lodjursbilder eller gäller det fler bilder?
  3. Minns du vilka bilder jag tog upp i tävlingen du hade på din blogg för inte så länge sedan? Rävbilden, den döda fågeln och fyra kråkor. Var någon av de bilderna manipulerade?
  4. Det det där lodjurssafarit… hur tänkte du där? Förstår du hur lurad jag känner mig över att du måttade med händerna och visade hur nära du varit ”Snusen”? Och såg mig i ögonen. Mig. Du vet att jag är en bra tjej, ljuger man för mig? (svar: nej)
  5. All bildkritik, all fantastisk och konstruktiv kritik du gav oss under bildvisningarna – var du ärlig då? Dina postiva och peppande ord som gjorde mig så glad och inspirerad – ska jag tro på dem?
  6. Blir det någon återträff eller? Jag behöver boka tågbiljett.

Sedan vill jag säga att vad som än händer så kommer alla fyra kurstillfällen som jag (hittills) har deltagit i vara ett ljust minne hos mig. Du har gett mig otroligt mycket, både som människa och som ”fotograf” och det kan ingen ta ifrån varken dig eller mig (med reservation för vad du svarar på fråga 5 ovan).

Jag gillade även att se alla bilder du visade oss på kurserna, men även om lodjursbilderna var fantastiska (och jag aldrig tänkte tanken att det inte skulle vara äkta) så var det inte de bilderna som gjorde starkast intryck på mig – det var bubblor i isen, det var daggdroppe i fröställning och det var döda fåglar. Bland annat. Du behöver inte ta lodjursbilder för att vara en fantastisk fotograf i mina ögon.

Varm kram,
Karin

PS. Jag skulle ju vinna den där John Bauer-boken, så nu har jag en tillgodo när du kommer ut med nästa bok, ok?

(Jag gissar att jag kan få en och annan ny besökare till det här inlägget, kanske kommer ni från Flashback? Till er vill jag säga att jag är full av beundran inför er kunskap vad gäller foto och photoshop, och även för ert engagemang i en fråga som är viktig för er. Imponerande. Kanske någon av er kan lära mig Photoshop för jag suger på det. Bilden ovan är dock manipulerad baserat på den lilla kunskap jag har;  jag har tagit bort en bit av lyktstolpen, gjort om den till svartvit och även tagit bort lite dammduttar).

Ev. anonyma kommentarer till detta inlägg kommer att raderas. Anonyma näthatare är bland det lägsta man kan bli i mina ögon. Det är ok att ha en åsikt, men man ska våga stå för den.

30 reaktioner på ”Förlåt för vadå?

  1. Otroligt bra skrivet och jag håller med!! Varför… detta är för mig fortfarande helt obegripligt. Hoppas verkligen få svar någon gång.
    Kommer heller aldrig att glömma den där lodjurssafarin, tyvärr är det inte så mycket positivt förknippat med den längre…
    Jag är också villig att förlåta. Men det kräver att jag först kan förstå VARFÖR..
    Kram!

    1. Fast det var ganska mysigt att sitta på en stubbe och dricka kaffe och spana ut över kalhygget. Eller att ligga och vila på en mossklädd sten. Vi får minnas det positva med utflykten. Och jag fotade min första (och hittills enda) älgbild. 🙂

  2. Alla önskar nog svar på många frågor i denna röra. Det vi idag fick ta del av på T.H:s blogg var bara en massa rappakalja av en människa som inte kan/vill eller förmår att verkligen inse vad han gjort. Kvar finns den narcisistiska naturfotografen som ser allt detta ståhej runt sin person lika betydelsefullt som om en mås hade skit på hans kavajslag. Och måsskiten tror han är avtorkad iom dagens förlåtblogg. Vi kommer aldrig att få några svar – vår ledsnad och besvikelse kommer han aldrig att möta. Något är itu inom TH. Vad är inte jag människa nog att svara på.

    Vi andra får välja om vi vill gå på hans eventuella kurser framöver.

    Själv så kommer jag att vägra – även under pistolhot

    MVH

    //Lash

  3. Hade jag kunnat skriva lika bra som du, så hade jag skrivit precis som du skriver.
    Frågan varför? och vilka bilder? måste besvaras. Skulle det bli någon återträff, så skulle jag jättegärna vilja träffa alla er kursare, men just nu känns det tyvärr som lusten försvunnit vad gäller Terjes kurser, hur än bra jag tyckte att han var. / Kram

    1. Ja, det är ju faktiskt en del av det sorgliga, att jag är rädd över att inte få träffa er alla igen eftersom kurserna var en naturlig mötesplats. Det är ju å andra sidan vårt eget ansvar att se till att ses, men det blir så mycket mer komplicerat.

  4. Håller med i dina kommentarer. Vi behöver verkligen veta varför, vilka bilder det gäller och hur länge det pågått. Terje har varit min förebild ända sedan jag gick kurser för honom i början av 1990-talet. Nu driver jag själv kursverksamhet och har ofta refererat till Terje i mina fotoutbildningar. Det krävs en ordentlig genomlysning av den här soppan innan jag kan komma ur den besvikelse jag nu känner och förlåta hans oärliga förfarande.

  5. Starkt budskap!

    Jag kan bara instämma i det du skriver. Det är inte vad Terje gjort med sina bilder som är det allvarliga, det är hur han har förmedlat sanningar och sedan vävt in sina lögner som är den tunga biten. Den svåra biten nu är vad det är som jag ska ta till mig av en person som är så duktig och inspirerande som Terje när jag inte vet vad som är fakta och vad som är lögn.
    Jag tror att Terje har många år kvar att dela med sig av sin kunskap till fotovärlden, men det är upp till honom nu hur han kommer att påbörja den färden. – Lycka till –
    //Johakim

  6. Fint skrivet, man kan bara undra varför. När börjande han med detta? Var det när han gick över till digital? Frågor som bara han själv kan svara. //Lotta

    1. Jag tror det började med den första kameran Nikon D100 som inte kunde dubbelexponera vilket ju är en väl använd teknik hos Terje. Han var då tvungen att lägga ihop två bilder i Photoshop. Sedan är det mindre steg att ta bort bort kvistar, få fram ögonvitor osv. Allt detta kan man ju göra i det analoga mörkrumslabbet också och alla naturfotografer som jag har gått kur med gör det.

      Som naturbild med dess paradigm som ärlig och sann så måste man nog se till att i texten skriva att man har laggt laggt ihop bilder i Photoshop och det var ju det som man inte gjorde. Att ta bilder från andra fotografer för att lägga in i sina egna bilder kan inte bortförklaras. Möjligtvis gör detta hos konstfackelever.
      /Thomas

  7. Väldigt bra och fint skrivet Karin!

    Du skriver: ”Det det där lodjurssafarit… hur tänkte du där? Förstår du hur lurad jag känner mig över att du måttade med händerna och visade hur nära du varit ”Snusen”? Och såg mig i ögonen. Mig. Du vet att jag är en bra tjej, ljuger man för mig? (svar: nej)”

    Jag är Terjes fru och han har sett mig i ögonen och berättat och också visat mig platsen där han fotograferat fich-eybilden och hur nära han stod. Han måttade med händerna och berättade ingående och detta bara några dagar innan avslöjandet, så hur tror du det känns för mig? Jag kan inte med ord beskriva vad jag utsatts för i all denna soppa. Du är en fin tjej Karin. Men jag är hans fru och han har sett mig in i ögonen och berättat också.
    Kramar

    1. Ja, jag kan inte föreställa mig hur tufft du, övrig familj och nära vänner tycker att detta är. Vi är många som är extremt berörda över detta och då är det ändå ingenting jämfört med hur ni måste uppleva detta. KRAM, du vet att jag tror på din oskuld, Malin.

  8. Vi är många som undrar. Men jag tror att vi kommer att få vänta länge, länge på några svar. Tyvärr. Än så länge känns det inte riktigt som att den som vi väntar svar av har förstått frågan.

  9. Mycket bra skrivet här, Karin,och jag håller med i allt.
    Fortfarande är det helt ofattbart och jag hoppas att vi får svar på alla våra frågor. Vi är många som nu undrar. //Roland

  10. Säger detsamma, jag läste hans förlåtelse i hopp om att man kanske skulle försåt mera. Men, de va ”vara” en förlåtelse, o ingen förklaring. Jag vill oxå veta varför. O förstår va du säger, om att ljuga nån rakt upp i ansiktet. De gjorde han för mig me, en gång när jag hjälpte honom hänga upp hans bilder i ett galler, o en gång när jag, han o två fotografer till satt hemma i mitt kök o åt mat o pratade bilder o foto. Då ljög han, flera ggr, för oss alla. Rakt upp i ansiktet. De e väl de som svider mest tror jag. O de han sa, de va så fascinerande, o man satt o lyssnade me stora öron o bara tänkte ”wow…”. Men, nu, när man får veta att allt e lögn…kan väl säga att han tappat en hel del när de kommer till förtroende hos mig, o flera andra tror jag.
    Men, jag hyser inget agg, vill såklart att de skall ta sig upp igen o att denna nätmobbning som försigår just nu skall sluta, för de kan driva vem som helst till o göra korkade saker.
    Hoppas på en förklaring snart.
    Bra skrivet!

    /Elin

  11. Bra inlägg. Ja alla lögnerna suger!!! Och det verkar visst vara svårt att lägga korten på bordet. Helt plötsligt har en skarpsynt människa svårt att komma ihåg. Tror inte det …

  12. Mycket bra inlägg Karin! Du har lyckats få ner det i skrift det många av oss undrar och känner. Nu kan vi inte göra annat än vänta på ett svar. Inget ont som inte har något gott med sig…jag tror vi är många som kommer tänka mer kritiskt i framtiden och inte svälja allt som sägs 🙂

  13. Bra skrivet Karin!

    Ja, man undrar ju verkligen hur drivkraften att stå i rampljuset för några extra sekunder kan vara så stark när man redan är så erkänd och etablerad som Terje, och då samtidigt ha så mycket att riskera genom att ta till sådana här handlingar.

    Har du du lyssnat på senaste podradioavsnittet av och med Göran Segeholm, när han och Photoshopsläraren Anders Jensen pratar just om Terje-historien?

    http://www.bildradion.se/2011/09/bildradion-10-september-2011-.html

    Ha en fin dag!

  14. Bra skrivet Karin,
    Terje Hellesö arbetar nog mer med sig själv just nu än med att ta fram de bilder som han har modifierat. Det måste vara jobbigt att tvingas ta tag i de fel som man har gjort och som inte passar in i bilden han har om sig själv.

    Kanske det är en livsändrande punkt i hans liv och han kan ju bli en bättre människa om han utnytjar detta för att komma vidare. Straffet kommer han inte ifrån, då hans ekonomi bygger på ett uppbyggt förtroende. Värst är det för Malin som också dras ner i skuldhålet.

    Din punkt nr 5. plågar mig också. Hur vet jag nu vad jag står som fotograf och hur jag skall gå vidare? Min fotografering ligger istort sätt nere sedan avslöjandet och jag har börjat sälja av utrusting som jag inte använder ofta.

    Det känns som ett tillnyktrande från min sida då jag har laggt för mycket pengar på fotograferingskurser och utrustning under de sista sex åren.
    Är man bra på fotografering så borde man ha kommit längre än vad jag har gjort och det är nog bara att inse att det var ännu en dyr hobby som ran ut i sanden.

    Hursom helst så försöker jag avslusluta det jag håller på med. Jag skall lära mig konvertera till sv/v bättre och skriva ut och rama in några sv/v bilder under hösten men det blir inga kurser.

    Om min ekonomi tillåter så blir det workshopen i Grövelsjön, mest för att lära mig hantera vinterförhållanden och komma hemifrån. En norman Kai Jensen har tagit över som kursledare. Terje är bortagen från workshopen i febuari.

    Så här skrev Hanna Karlén Receptionen/Bokningen STF Grövelsjöns Fjällstation

    Kai Jensen är inbokad som ledare men om det blir ytterligare en ledare vet vi inte i dagsläget. Vår förhoppning är att kursen kommer att genomföras men med en annan ytterligare ledare än Terje Hellesö

    Men Karin du är en duktig Makrofotograf, så du behöver inte lita på Terjes ord om detta utan fortsätt att fotografera och utveckla ditt eget språk. Man måste fotografera mycket för att komma vidare de sista 20% förbättringar tar 80% av tiden. 80/20 regeln

Lämna en kommentar