Hemma från fotokurs

Jag har kommit hem efter en härlig helg på Österlen! Allt började med att jag har känt mig oinspirerad till foto i flera månader och därför snabbt bokade in mig på en workshop med Creative Adventures som hette ”Vår på Österlen” utan att egentligen ha en aning om vad den skulle handla om…

Det visade sig att det handlade ganska mycket om landskapsfotografi och det är en stor utmaning för mig. Men en rolig utmaning! Det handlade även om bildbehandling så nu snurrar det termer som RAW, lightroom, kortkommandon i huvudet. Och jag är jättetrött! Trött på grund av all ny kunskap och kanske lite på grund av utebliven sömn… Två av tre morgonar stack vi iväg klockan 03.00 till olika utflyktsmål och alla kvällar var vi ute tills solen hade gått ned, så det fanns liksom inte så mycket tid för sömn.

Jag älskar fotokurser. Man är sådär trött att man mår illa, ögonen svider, man vill sova och man dricker otroliga mängder kaffe och ändå är det bland det roligaste som finns. Och man vill inte att det ska gå över. Ja, i alla fall ville inte tjejgänget som åkte i min bil. Vi tyckte att tiden gick alldeles för fort och hade gärna stannat några dagar till!

Vi besökte underbara Stenshuvud nationalpark, Brösarps backar och ett nytt ställe för mig; Sträntemölla naturreservat. Rapsfälten hägrade för vissa av kursdeltagarna, men det var inte inkluderat i kursplanen (kan man säga) så vi fick böna, be och tjata för att få en liten stund över till att åka till raps-himmelen!

Som vanligt när jag har varit på fotokurs kommer jag hem utan speciellt många bra bilder – jag får liksom prestationsångest deluxe och blir stressad av att en massa andra människor står vid sidan om och fotograferar samma motiv. Men syftet med kurserna är ju inte att komma hem med bra bilder utan att lyssna på vad som sägs och använda det framöver för att utvecklas en smula.

Kursledarna Magnus och Patrik är superduktiga, roliga, engagerade, pedagogiska, nytänkande och jag gillar att de anpassar sig så bra efter varje deltagares nivå. Assistent-Peter kom också med många bra tips och råd, så det var ett riktigt bra lärargäng som jag varmt kan rekommendera! Hade vi bara fått fota lite mer rapsfält så hade de fått toppbetyg! 🙂

14 thoughts on “Hemma från fotokurs

  1. Vilken härlig kvällsläsning Karin! 🙂 gillar verkligen den första bilden. Raps måste vara helgens ord 😉

  2. Åh jag har också spanat på deras kurser, kul att du var nöjd. Säkert blir det en för mig också framöver. Känner igen det där med att fota i grupp, det liksom låser sig gärna för mig också. Trevligt är det ju verkligen att vara ute med ”likasinnade” men får sällan till några bra bilder, utan de kommer istället när man är ute själv och har all tid i världen…
    Ha det gott, kram!

  3. Tåget 1 timme försenat,men det gjorde ingenting. Vi satt med lightroom hela vägen hem och fixade bilder. Faktiskt en hel del fina når man lärt sig dra i lite spakar. Trött men full av energi, nu skall här fotas…

    1. Åh, stackars er! När ert tåg skulle lämna Lund hade jag redan hunnit köra en maskin tvätt… Men jag hade ju inte hunnit leka i Lightroom förstås. När jag försökte fixa något i en bild hade jag helt glömt hur man gjorde, tur att jag köpte den där videokursen. 🙂

  4. Trevlig läsning Karin. Tack för det!
    Hoppas vi ses framöver.
    (Jo, förresten. Hoppa över avsnittet om hudtoner i Lightroomkursen. För ditt eget bästa.) 🙂

  5. Härliga bilder, och en härlig beskrivning av fotohelgen. Jag är anmäld till en naturfotokurs i höst, och jag ser verkligen fram emot den. //Monica Fredin

  6. Härliga bilder och rapsfälten är ju helt underbara, där kunde man lägga en hel morgon på att fotografera, men vissa var inte så förtjusta i dessa lockande gula fält 😉 . Vi hade ju underbar kul och hoppas vi ses igen någonstans, kanske på kurs med C A.//Lotta

Kommentera

