Underbar morgonutflykt

Jag brukar säga att jag älskar septembermorgonar. Ni vet, lite kyliga, hög och klar luft och dagg överallt. Och så spindelväven som är fulla av dagg och blir så snygga i motljus, ja, hur kan man INTE älska september då?
Nu har det ju varit lite kyligare i år än vanligt, så septembermorgonarna är ju redan här. Jag upptäckte det imorse då jag steg upp vid 05.30 och gick ut till närmaste äng. Jag fick idag härligt sällskap från först den ena, sedan den andra katten. Mina katter brukar (förhoppningsvis) inte gå så långt utanför tomten, men idag sprang de alltså glatt utanför sitt revir i mitt sällskap.

Haha, när vi kom hem var både katter och jag dyngsura. Gräset var högt och när katterna skulle ta sig fram i ängen hoppade de som små kängurur (vilket såg otroligt roligt ut).

Det fanns inte så många spindelväv (ännu?) på den här ängen, men jag hittade ett stort fint. Jag blev dock lite orolig när jag ställde in skärpan och såg den här kängurun komma hoppande rakt emot det. Tack och lov studsade hon precis bredvid och väven bara föll ihop lite i ena kanten.

Innan jag flyttade till Skåne (=innan jag började fotografera i naturen) så hade jag aldrig sett sådana här spindelväv med daggdroppar. Jag undrar om det beror på att jag inte såg dem, eller om de inte är lika vanliga i Småland och Göteborg?

Underbart, ser ni? Som pärlhalsband. Tänk att naturen kan skapa sådana här konstverk – man blir nästan religiös på kuppen.

Vilken bra start på dagen, och ni må tro att det var härligt att komma in och dricka kaffe och äta frukost efteråt. Lycka.

 

9 thoughts on “Underbar morgonutflykt

  1. LJuveliga morgonbilder. Jag har åxå en sån där assistent som villigt förstör mina fotograferingsintentioner tex genom att hoppa rakt upp på axeln bakifrån när skärpan just är lagd och sen rakt ner i motivet. Men det gör inget – motiv finns det gott om men inte supergoa assistenter.

  2. Ja naturen är bra vacker och just höstmorgnar är magiska. Synd bara att jag är så nedrans morgontrött… Kan verkligen inte ta mig upp men måste bara få ändan ur sängen någon morgon framöver. Fantastiska bilder=)

  3. Du är så himla duktig på macro – också, Karin. Gillar speciellt den sista bilden med skärpa på det vågräta pärlbandet och oskärpa på de lodräta. Ska du använda macron när du ska plåta älgar i Småland?

Kommentera

