En dimmig söndagsmorgon i Skåne

Åhhhhhh! Vad underbart det var att få en extra timma den här helgen. Mina katter hade missat att det var sommartid så de råkade väcka mig klockan sex iställlet för klockan sju, men det gjorde ju inte så mycket för jag var pigg ändå. Men vad härligt att stiga upp klockan halv sju på söndagen och ha en låååång, ledig dag framför sig.
På morgonen stack vi ut på fotoutflykt. Vi hade ingen plan alls, men gillade att det var så dimmigt ute så vi åkte dit näsan pekade typ.

Vi hamnade öster om Lund, och där finns ju den här fina pärlhalsbandsraden av träd. Jag älskar den!

Hittade den här elledningen med först ganska många fåglar, och efter en stund: en massa fåglar! Lite Hitchkock-film-stämning över den här bilden, eller hur? Men nu undrar jag en sak: är inte elledningar farliga? Varför står det skyltar på marken att de är livsfarliga och att man inte ska gå nära, om fåglar kan sitta på dem utan att dö? Kan någon smart person förklara det för mig?

Innan vi åkte hem åkte vi förbi Örftofta och sockerbruket. Ni må tro att det händer grejer där nu när man ser sockerbetshögar i vart och varannat hörn här i Skåne nu. Jag fick vibbar till doozarna i Fragglarna för er som såg det barnprogrammet. Under tiden var var där och fotade hann nog 10-20 lastbilar och traktorer med släp komma fullastade med sockerbetor.

Ni ser att det jobbas hårt där inne i fabriken va? Den här bilden blev mitt bidrag till temat VärmeFotosöndag idag.

4 thoughts on “En dimmig söndagsmorgon i Skåne

  1. Det kan din egna elektriker svara på.

    Tänk på de där batterierna som har kontakterna på samma sida, typ 9-voltsbatterier som man brukar ha i klockradion. Om du bara slickar på en kontakt händer ingenting, men om du slickar på båda pirrar det i tungan.

    Samma sak är det med elledningar. Sitter du bara på en tråd händer ingenting. Skulle en fågel däremot sträcka ut sin flera meter långa vinge till någon av de andra trådarna, eller om den genom att sträcka sig lite extra med benet lyckat nå marken med ena tåspetsen, då kommer det att pirra som bara den i lilla fågeln.

    Hoppas du förstått (med bästa Baloo-röst)!

Kommentera

