Insnöad på svamp

Jag har börjat gå snabba stavgångspromenader här i närheten. På de här raska promenaderna kan man inte ta med sig kamera, för det skulle inte bli någon effektiv motion eftersom jag skulle kunna stanna och fota hela tiden om jag ville. Men ibland ser jag saker som jag tänker att jag vill återvända till för att fotografera, och igår såg jag så många häftiga svampar. Jag gick dit idag efter frukosten, men upptäckte att de flesta svampar var borta. Jag gissar att det var fåglar som varit där (för det var INTE svampar som någon människa skulle vilja ta i med tång ens – de var superslemmiga och såg läskiga ut. ´

Den här svampen stod dock kvar i all sin ensamhet. Ser ni ansiktet?

5 thoughts on “Insnöad på svamp

  1. Det är en bläcksvamp. God att äta så länge den är helt vit. Smälter snabbt ihop till en svart gegga när den mognar, eller plockas/sparkas ikull. Fin bild!

    1. Åh, tack för informationen! Jag har (tyvärr) noll koll på olika svampar och hade ingen aning om att detta är en svamp man kunde äta. Bredvid stod höga svampar som just såg ut som svart gegga, kanske var de av samma sort då…? Kul att du hittade hit och kul att du lämnade en kommentar.

      /Karin

Kommentera

