Saknaden är stor


Lilla Dexter… nu är det snart 2 veckor sedan du fick somna in på min arm. Jag saknar dig mer än jag trodde var möjligt.

Jag saknar dig när jag vaknar. Jag saknar dig när jag ger Dennis mat. Jag saknar dig när jag går ut och hämtar tidningen. Jag saknar dig när jag cyklar iväg till jobbet.

Jag gråter varje dag över att du inte finns hos mig längre. Jag är arg på att livet är så orättvist och att du bara fick bli 6 år gammal, men jag är glad över att du fick komma till just mig för jag tror inte att någon annan hade varit lika snäll mot dig som jag var för ibland kunde du vara världens tjurigaste katt.
Kommer du ihåg vilka utskällningar vi fick när jag hämtade dig på kattpensionatet? Eller den gången du bet veterinären i Göteborg som högg dig i nacken med stora vaccinationssprutan? Och jag älskade dig trots att jag har fler ärr på kroppen än jag kan räkna till och du är orsaken till många av dem… förhoppningsvis förekommer inte kloklippnig i katthimlen, för i så fall ligger kattguden illa till. 🙂

Dexter, jag saknar dig när jag kommer hem från jobbet. Jag saknar att få klappa dig och gosa med dig. Jag saknar att kunna få pussa på dig och att få lägga min kind mot din mjuka, fina päls. Det finns inget som går upp mot tjock, fin brittpäls. Jag saknar att få klia dig på huvudet och att få stryka mitt finger längs din panna.

Jag saknar att se dig ligga i olika ställningar på dina favoritplatser. Dennis saknar dig också. Han går omkring här hemma och skriker efter dig. Han har svårt att förstå var du tog vägen, det gick ju så fort och ingen av oss hann egentligen förstå vad som hände.

Dexter, jag saknar dig varje gång jag ser ytterdörren för du älskade att ligga i din kattbur bredvid dörren. Jag saknar dig när jag är inne på gäst-wc för där står din kattlåda. Jag saknar dig när jag öppnar städskåpet för där inne ligger ditt halsband.

Jag saknar dig när vi sitter ute i trädgården och dricker kaffe eller vin, för du älskade att vara där. Du var en sådan social katt som älskade att vara nära oss, var vi än var.

Jag saknar dig när jag ska sova. Jag blir ledsen över att tänka på att du aldrig kommer att hoppa upp i min säng och lägga dig bredvid min huvudkudde.

Jag saknar till och med att känna igenom din päls för att se om du fått några nya fästingar. De älskade dig ju lika mycket som jag…

Jag saknar att få ligga och viska hemligheter i ditt öra, och jag saknar att få se hur irriterad du blev på mig ibland när jag ville gosa mer än du ville.

Jag blir påmind om dig hela tiden, och mitt hjärta brister flera gånger om dagen. Men jag är glad över att jag var så modig som släppte taget om dig, jag hade nämligen hatat att se dig bli ännu sämre och att se dig lida. Men du ska veta att det var mitt livs svåraste beslut och jag önskar att det aldrig hade behövt hända.

Jag älskar dig Dexter, och du kommer för evigt ha en stor del av mitt hjärta. En jättestor del.

13 thoughts on “Saknaden är stor

  1. Åh Karin, du får mig nästan att gråta…håller visst med Sofie och Stina…en bättre matte till Dexter hade inte funnits. Hoppas Desi kommer att göra dig glad igen! Kram

  2. Stark text som berör… Förstår din saknad så mycket!! Det gör ont att mista familjemedlemmar, då djuren är våra familj också (som många, tyvärr, har svårt att förstå).

    Vår Snusen har sina egenheter och även om jag blir irriterad på kattsand som sprids runt efter att han rusat ur lådan, så vet jag att jag kommer sakna det den dagen han inte finns mer.

    Snusen är min bebis och jag vet hur ont det kommer att göra sen.

    Kram!

  3. åh, tårarna trillar nerför mina kinder..Du skall veta att jag är så glad att Dexter fick leva sitt kattliv hos just Dig och få känna hur det är att vara älskad ända in i hjärteroten.. så som han är, med tassar, klor, dåligt humör, gos och smekningar med svansen..
    Dennis är för mig vad Dexter är för dig och jag förstår dig så väl..De älskar oss och vi älskar dem så är det bortom detta livet och nästa..

  4. Karin….Du måste verkligen göra något av denna otroliga talang!!! du tar fantastiska bilder…verkligen!!!
    ta tag i din dröm! NU!
    stor kram

Kommentera

