Världens bästa kattvakt

Under veckan som gick har jag varit kattvakt till min kompis tre katter. Om jag får säga det själv så är jag nog världens bästa kattvakt, för jag är lite sådär hönsmammig av mig och måste förvissa mig om att katterna mår bra hela tiden. Jag tänker mycket på om det är för varmt för katterna, om de har mat och vatten, om de kanske känner sig ensammma eller om de är rädda för åskan och behöver komma in för att känna sig trygga. Jag har därför besökt katterna mycket oftare än vad min kompis har bett om, men det har inte varit betungande alls, utan bara roligt och givande. Katterna är jättemysiga och är tre härliga personligheter.

Först har vi Smurf som är äldst. Han är lite mer tillbakadragen än de andra katterna, men under veckan har vi blivit ganska bra kompisar med varandra. Enda gången han blev sur på mig var när jag envisade med att hålla på och fota honom istället för att ge honom MAT. Ser ni blicken? ”Men hallå?!! Får man mat på det här stället eller?”

Smurf ligger mig extra varmt om hjärtat och har gjorde det redan innan vi någonsin hade träffat. Han sprang nämligen bort i höstas i samband med en flytt och jag blir alltid förtvivlad när jag hör talas om sånt. Trots idoga försök att leta efter honom dök han inte upp. Men efter TRE månader kom han tillrätta och blev en riktig solskenshistoria istället för ledsam händelse! Jag hade gett upp hoppet om att han skulle komma hem alls, så jag minns att jag blev överlycklig när jag läste på Facebook att Smurf var hemma. Tror att jag kommenterade det med att ”det var det bästa jag någonsin läst på Facebook!”  och det gäller fortfarande!

Smurf är också en klok katt som har kommit hem med bortsprunga småkatter också. Idag när jag skulle leta reda på en liten Alva så följde Smurf med mig. Jag sa till honom att skrika på Alva på kattspråk och då började han genast att mjaua! Söta katt! ❤ (och efter en stund dök Alva upp!)

Söta, lilla Sol är den som alltid kommer springades först när man öppnar dörren. Men till skillnad från Smurf springer hon inte raka vägen till matskålen utan slänger sig framför mina fötter och vill bli klappad och gosad med. Så fort man börjar klappa henne så spinner hon och myser så mycket hon bara kan. 🙂 Det känns ibland hjärtskärande att lämna henne för hon ser ut att säga: ”Ska du lämna mig redan? Jag som behöver mer gos och närhet”. 🙂

Visst är hon söt?! Jag fick ett sms under veckan från hennes ”husse”, 5 år gammal. Han bad mig hälsa Sol att han älskar henne, hur gulligt är inte det?

Även om det är systern Alva som står för det mesta buset så kan Sol också busa. De var inte så lättfotade för det är mycket spring i de där små kattbenen. Jag har många bilder som den ovan, tillfällen då de hade svårt för att sitta still!

Igårkväll kom mina styvbarn till oss efter att ha varit tre veckor hos sin mamma. Efter middagen följde hela familjen med katterna och vi tog en kopp kaffe i trädgården för att ge katterna lite sällskap. Här är Felix och Sol, men Sol vill inte så gärna sitta i knä.

Att få ligga på marken och bli klappad däremot, det ÄLSKAR hon! Just den här ställningen verkar ju inte så skön, men hon såg ut att njuta ändå.

Men hon kan allt vara lite busig också… Här hade hon plötsligt klättrat upp på altantaket vilket orsakade stor förvåning hos både henne själv och systern Alva verkade det som.

Alva satt nedanför taket och spanade intensivt uppåt och såg ut att undra hur tusen Sol hade kommit upp dit.

Alva är alltid den som kommer in sist av alla katterna. Någon morgon när jag kom för att ge dem mat kom hon inte hem alls! Men när jag åkte dit på min lunchrast så hade hon kommit tillbaka och allt var frid och fröjd igen. Så här stilla är det väldigt ovanligt att se just Alva, för hon brukar fara omkring som en liten galning. Ja, och så är hon galen i gos, hon också. Så himla mysiga katter! 🙂

Den här bilden beskriver nog Alva bättre. Ser ni hur svårt hon har för att stå still? 🙂

”Vad får vi till mat?”

Jag fick en utmaning från Felicia igår. Hon sa åt mig att ta en fin bild på en helvissen krukväxt som stod på ett utebord. Det kändes inte helt lätt, men till slut fick jag till den här bilden. Jag är ganska nöjd. 🙂

5 thoughts on “Världens bästa kattvakt

  1. Sitter med båda barnen i knät och har precis läst den fantastiska berättelsen om våra små myskatter som sakns jättemycket!! Elis: Nu vill jag hem till katterna mamma! Jag älskar ju dem! Så otroligt fint gjort av dig Karin att skriva om den här veckan! Jag finner inga ord….<3. Stor bamsekram från oss alla tre!

  2. Vad fina bilder du lyckats ta av kissarna! Jag tycker också du klarade Felicias utmaning bra, men hon skulle antagligen inte tycka det. 🙂

  3. Idag rinner tårarna ner för mina kinder när jag läser din fina text om våra missar. Nu är de bara två… Som jag saknar henne!!!

    Kram<3

Kommentera

