Fotoutflykt med kollegorna

Igår efter jobbet var vi ett gäng kollegor som stack iväg på en fotoutflykt. Vi körde några mil norrut från Lund till trakten runt Glumslövs backar, som ligger jättevackert mellan motorvägen och havet – ett sånt där ställe som man alltid vill stanna och fota vid när man kör förbi på motorvägen, men det brukar ju inte gå så bra. Vi inledde utflykten med att äta mat på Örenäs slott i en stor vacker matsal med utsikt över havet – fint! Man hade kunnat sitt kvar länge där inne i den där slottssalen, men vi hade ett schema att följa och första stoppet var Ålabodarna. Ett riktigt pittoreskt ställe med fina, små hus med massor av vackra blommor i trädgården och med en utsikt som skulle göra vem som helst grön av avund. Jag är dock inte avundsjuk på stanken… det luktar gammalt hav ni vet. Usch! (jag är ingen havstjej, ok?)

Känns inte helt säkert att lägga till där i hamnen vid Ålabodarna…

Efter Ålabodarna åkte vi vidare mot ”tegelstensstranden” där det finns en massa gamla häftiga tegelstenar från ett gammalt tegelbruk. Jag hittade en liten gubbe – tycker att han ser ut som en dataspelsfigur ungefär. 🙂

Efter stranden skulle vi vandra upp upp i lilla-huset-på-prärien-backar och gissa vad man var tvungen att passera? Kossor! Gissa om jag var glad att jag hade ryggsäck den här gången. Jag utsåg dessutom en av kollegorna till livvakt – ”du går inte utan mig!”. 🙂 De här små sötnosarna verkar inte ha känt av mina rädsla utan verkade snarare tro att vi var matadorer från Madrid på jakt efter modiga tjurar till tjurfäktningen, för scenerna var som hämtade ur ”Ferdinand”.

Jag måste bara kommentera de där ögonfransarna… Tänk om man hade sådana! Jag vill också…

Högt däruppe hade jag det ganska bra. Jag satt på en bänk med bästa utsikt över havet  och Ven. Vilken härlig sommarkväll.

Jag har fått lite dille på att fota maskrosliknande växter. Den här blomman är ganska stor och gul när den blommar – någon som vet vad den heter? Den vissna ”bollen” är stor och underbar! Här med en inackoderad liten spindel.

De är så läckra i svartvitt också och jag kunde inte bestämma mig för vilken som var min favorit.

När solen hade gått ner var det dags att åka hem. Det blev en ganska sen kväll och det kändes jobbigt att veta att jag hade möte klockan åtta på morgonen – det var alltså inte ens lönt att börja drömma om sovmorgon. Men det gick bra att komma iväg till jobbet, däremot är det tungt nu kvällen efter, men det beror nog på att det är höga halter av gräspollen just nu. Jag har hamnat i någon slags pollenkoma och har svårt för att hålla ögonen öppna. Zzz….

12 thoughts on “Fotoutflykt med kollegorna

  1. Det sägs ibland att mer vill ha mer. Istället för mättnad av mängd infaller hunger efter mer. Kanske är det så med dina luftiga maskrosliknande växter. Ju mer du plåtar desto större blir längtan efter att plåta fler. Du hittar nyanser, detaljer – det som Terje pratade om när han sa att djur inte är arter – utan individer. Motivet är ju bra – fortsätt!

  2. Helt underbart är det! Jag vet inte mycket om fotografi, bara att du förmedlar en känsla in dina bilder som inte jag har sett hos många andra. Fanstastiskt duktig du är! Skulle verkligen sakna dig men tycker verkligen att du borde byta karriär!

  3. Jag gillar bilden med ”klättra över staketet-grejen”. Jag får ett sug att ge mig ut och vandra längs med havet. Jag kan riktigt känna doften (och då den fräscha hafsdoften) och höra alla ljuden.

  4. Åh lyckliga dig med fotointresserade arbetskamrater!! Ni verkar ha haft en fantastisk kväll. Underbara bilder allihop!!
    Jag har tänkt ta mig ut ikväll, problemet är bara vart jag ska?
    Ja, vi får se hur det blir! Dina maskrosbilder är så fina… och jag tycker att man kan göra hur många bilder som helst med dem… efter ett tag ser du dem på ett annat sätt (som individer kanske)!
    Ha det bra Karin!

    /Marie

    1. JA! Jätteroligt att vi är så många som gillar att fota på jobbet. Jag tror nog att alla hade roligt, så det blir nog fler utflykter.
      Hmm…kanske ska jag börja döpa mina blommor. Ines, Agnes, Lotta osv. 🙂

  5. Härliga foton med känsla – du undrar om växten med fröpenslarna – det verkar vara ängshaverrot. Grattis till bubblaren – den var du värd!

Kommentera

